plakat_-_dobra_jakosc_1.jpg

„DZIECKO W HISTORII – MIĘDZY GODNOŚCIĄ A ZNIEWOLENIEM” - 40-lecie Katedry/Zakładu Historii Wychowania (1980-2020)


KATEDRA HISTORII I TEORII WYCHOWANIA
WYDZIAŁU NAUK O EDUKACJI
UNIWERSYTETU W BIAŁYMSTOKU

ma zaszczyt zaprosić na

Międzynarodową Konferencję Naukową

„DZIECKO W HISTORII – MIĘDZY GODNOŚCIĄ A ZNIEWOLENIEM”

organizowaną z okazji

40-lecia Katedry/Zakładu Historii Wychowania  (1980-2020)

BIAŁYSTOK, 24-25 MAJA 2021 ROKU
Konferencja zdalna: YouTube + MS Teams

Partnerem konferencji jest Województwo Podlaskie

logo-1-scaled.jpg

Rada naukowa

  • Prof. dr hab. Kalina Bartnicka
  • Prof. dr hab. Krzysztof Jakubiak
  • Prof. dr hab. Wiesław Jamrożek
  • Prof. dr hab. Janina Kamińska
  • Prof. dr hab. Janina Kostkiewicz
  • Prof. dr hab. Hanna Markiewiczowa
  • Prof. dr hab. Piotr Niczyporuk
  • Prof. dr hab. Jerzy Nikitorowicz
  • Prof. dr hab. Karol Poznański
  • Ks. prof. dr hab. Edward Walewander
  • Prof. dr hab. Krystyna Wróbel-Lipowa
  • Dr hab. Stanisław Bożyk, prof. UwB
  • Dr hab. Witold Chmielewski, prof. AIK
  • Ks. dr hab. Czesław Galek, prof. WSZiA

Komitet naukowy

  1. Prof. dr hab. Elwira J. Kryńska – przewodnicząca
  2. Prof. dr hab. Andrzej Harbatski
  3. Dr hab. Anetta Breczko, prof. UwB
  4. Dr hab. Barbara Cieślińska, prof. UwB
  5. Ks. dr hab. Andrzej Proniewski, prof. UwB
  6. Dr hab. Urszula Wróblewska, prof. UwB
  7. Dr James Underwood
  8. Dr Marta Kowalczuk-Walędziak

Komitet organizacyjny

  1. Dr Łukasz Kalisz – przewodniczący
  2. Dr hab. Anna Józefowicz
  3. Dr Maciej Aleksandrowicz
  4. Dr Lidia Dakowicz
  5. Dr Joanna Dąbrowska
  6. Ks. dr Marek Kowalczuk
  7. Dr Agnieszka Suplicka
  8. Mgr Marcin Kryński
  9. Mgr Magda Kusiuk
  10. Mgr Sylwia Romanowska

W 2020 roku Katedra/Zakład Historii Wychowania Wydziału Nauk o Edukacji obchodzić będzie jubileusz 40-lecia istnienia. Zakład Historii Wychowania został utworzony dzięki staraniom profesora Franciszka Januszka 1 marca 1980 roku. Od chwili powstania Zakład systematycznie rozwija się kadrowo i poszerza zakres poszukiwań badawczych. Pierwsze badania podejmowane przez pracowników Zakładu dotyczyły: tajnego nauczania na Białostocczyźnie w czasie II wojny światowej, wykorzystania czasu wolnego przez dzieci i młodzież, zagadnień resocjalizacji oraz efektywności kształcenia wiejskich szkół gminnych. 

Od 2002 roku, tj. od momentu objęcia funkcji kierownika Zakładu Historii Wychowania przez profesor Elwirę Jolantę Kryńską, zamierzenia naukowe Zakładu mieszczą się w kręgu historii wychowania i dotyczą dziejów myśli pedagogicznej, zwłaszcza XX wieku oraz genezy i rozwoju instytucji oświatowych. Obejmują zagadnienia związane z: oświatą szkolną i pozaszkolną, szkolnictwem prywatnym i oświatą mniejszości narodowych, aktywnością nauczycieli oraz krystalizowaniem się społecznej świadomości i rozwoju kultury Polski niepodległej; niezłomną walką przeciwko degradacji umysłowej i kulturalnej młodego pokolenia Polaków oraz poniesionymi stratami osobowymi i materialnymi w latach II wojny światowej, a także indoktrynacją i przeciwstawianiem się ideologizacji życia społecznego w okresie budowy „państwa socjalistycznego” i „nowego człowieka”.

Wymiernym efektem realizowanych zainteresowań badawczych jest pokaźna liczba publikacji naukowych /książek i artykułów/ oraz konferencji zorganizowanych przez pracowników Zakładu/Katedry. W 2013 roku Zakład Historii Wychowania zyskał rangę Katedry.

Akcentując wątek jubileuszowy, zamierzamy zaprosić Państwa do kolejnej dysputy akademickiej poświęconej godności osobowej, osobowościowej i osobistej dziecka w sytuacji zniewolenia, utraty wolności, swobody – całkowitej zależności od innych. Może to być zniewolenie dotyczące różnych sfer życia ludzkiego, na przykład fizyczne ograniczenie, tzn. uzależnienie czyjegoś zdrowia i życia od woli drugiego człowieka, czy też zniewolenie umysłu prowadzące do zatarcia własnej osobowości, godności na skutek różnorodnych czynników, w tym – jak twierdził Karl Jaspers – „rozbicia człowieka na dwie osoby” pod wpływem olbrzymiej presji ideologicznej. Powoduje to, że dzieciństwo jako zjawisko dotyczące każdego człowieka bywa nadal zawłaszczane i zniewalane w najróżniejszy sposób, zatracając swój niepowtarzalny, indywidualny, podmiotowy charakter, mimo że humanistyczne ujęcie egzystencji ludzkiej staje się dziś szczególnie ważne i – może – najbardziej ludziom potrzebne.

Dlatego głównym celem konferencji Dziecko w historii – między godnością a zniewoleniem jest próba odpowiedzi na pytania: Jakie były i są źródła praw człowieka? Czy godność jednostki była i jest nadal wartością? Jakie w przeszłości były i są współcześnie przyczyny zniewolenia jednostki? Dlaczego dochodzi do ograniczania wolności człowieka i tłamszenia jego godności?

Odpowiedzi na sformułowane pytania są o tyle ważne, że godność człowieka w naszej kulturze stanowi fundament przyjmowanej powszechnie koncepcji  człowieka. Tymczasem we współczesnym świecie, zdeterminowanym głównie przez czynniki polityczne i gospodarcze oparte na modelu neoliberalnego kapitalizmu, następuje pogłębianie różnic społeczno-ekonomicznych prowadzących do poszerzania przestrzeni i grup wykluczenia oraz relatywizacji i dewaluacji samej idei poszanowania godności ludzkiej.

Lista zagadnień, które mogą stać się przedmiotem obrad, jest długa i ciągle otwarta. Nie chcąc jej zamykać w ciasnych ramach subdyscyplin pedagogicznych, starając się o to, aby przekaz miał wymiar interdyscyplinarny, wieloaspektowy, wyrażony również artystycznie, proponujemy, aby referaty i dyskusje koncentrowały się wokół następujących obszarów tematycznych:

  1. Godność i zniewolenie – próba definicji.
  2. Godność jako źródło i fundament wszelkich praw i wolności jednostki.
  3. Filozoficzne konteksty interpretacji godności ludzkiej.
  4. Źródła praw człowieka w kontekście historycznym.
  5. Prawa dziecka w myśli pedagogicznej.
  6. Korczakowska próba ocalenia godności dziecka.
  7. Prawa dziecka w aspekcie prawnym.
  8. Przyczyny i warunki zniewolenia dziecka.
  9. „Obrona” dziecka przed ideologiczną organizacją życia społeczno-politycznego.
  10. Zniewolenie jednostki w systemach totalitarnych XX wieku.
  11. Dziecko w środowisku rodzinnym zróżnicowanym społecznie, etnicznie, ekonomicznie.
  12. Dziecko w kręgu potrzeb i oczekiwań społecznych.
  13. Dziecko w zinstytucjonalizowanych formach kształcenia i wychowania.
  14. Dziecko jako bezpośredni adresat pomocy i form opieki dobroczynnej.

Jeszcze raz podkreślamy, że podana tematyka ma charakter orientacyjny i w niczym nie uszczupla inwencji i pomysłowości uczestników obrad, którzy mogą wysunąć własne propozycje, mieszczące się w ogólnej koncepcji konferencji.

Serdecznie zapraszamy do czynnego udziału w konferencji
Organizatorzy Konferencji

Galeria zdjęć

dsc03731.jpg
Caption

Transmisja w języku polskim Dzień 1 (24 maja 2021 r.)

Transmission in english language 1st day (24 May 2021)

Transmisja w języku polskim Dzień 2 (25 maja 2021 r.)

Transmission in english language 2nd day (25 May 2021)

INFORMACJE ORGANIZACYJNE (40 lecie)

Informacje organizacyjne

Koszt konferencji przy udziale zdalnym wynosi:

  • 280 zł* – opłata za publikacje artykułu w monografii (udział w konferencji w formie zdalnej).
  • 0 zł – udział w konferencji w formie zdalnej (bez aplikowania o publikację artkułu).

*Opłata konferencyjna dla doktorantów wynosi 180 zł, dla studentów 80 zł

Prosimy, aby artykuł o objętości nieprzekraczającej 30000 znaków był dostarczony podczas konferencji. Wymogi edytorskie należy stosować zgonie z procedurą wydawniczą Wydawnictwa Uniwersytetu w Białymstoku.

Miejscem transmisji konferencji będzie Aula im. Janusza Korczaka Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku, ul. Świerkowa 20, budynek C.

Termin dokonania opłaty konferencyjnej – 20 maja 2021 r.

Opłatę konferencyjną należy wnieść na rachunek w Banku Millenium S.A. o numerze:

92 1160 2202 0000 0002 4179 4346
IBAN: PL + numer rachunku; SWIFT: BIGBPLPW

z dopiskiem: Dziecko/Imię i Nazwisko/Uczelnia
(np. Dziecko/Jan Kowalski/Uniwersytet w Białymstoku)

Korespondencję prosimy kierować na adres e-mailowy: dzieckowhistorii@uwb.edu.pl bądź pocztą tradycyjną na adres:
Katedra Historii i Teorii Wychowania, Wydział Nauk o Edukacji UwB, ul. Świerkowa 20, 15-328 Białystok.

Więcej informacji będzie umieszczanych sukcesywnie na stronie internetowej: http://dzieckowhistorii.uwb.edu.pl/

W tym miejscu znajdą Państwo wszystkie załączniki dotyczące konferencji.

Pliki do pobrania

Here you will find all the attachments related to the conference.

Pliki do pobrania


loga_fundusze_ue__flaga_polski.jpg

Strona internetowa powstała w ramach projektu „Nowoczesny Uniwersytet dostępny dla wszystkich”
(umowa nr POWR.03.05.00-00-A007/20) realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

©2022 Wszystkie prawa zastrzeżone.

W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.